U kent wellicht de uitdrukking ‘links lullen, rechts vullen’? Ik doe dat omgekeerd. Vandaar dat het ooit mede door ondergetekende opgerichte bedrijfje De Nieuwe Pers, inmiddels Reporters Online geheten, een nieuwe meerderheidsaandeelhouder heeft: De Coöperatie.

En wel hierom:

De Coöperatie is een coöperatief bedrijf dat eigendom is van zijn leden. Daarmee is RO for all intents and purposes vanaf nu van freelance journalisten. Zo hoort dat wat mij betreft ook: de mensen die de belangrijkste bijdrage leveren, hebben als puntje bij paaltje komt ook de beslissende stem en zijn eigenaar.

Ik ben in 2015/2016 betrokken geraakt bij de oprichting van De Coöperatie omdat ik geloof dat dienstverlening voor freelance journalisten uiteindelijk alleen zinvol is, en financieel alleen enigszins verantwoord te leveren is, als er sprake is van een zo compleet mogelijk pakket. Het heeft voor freelancers weinig zin (en het kost te veel) als ze van de ene club werkruimte huren, bij een ander een website laten maken, bij de derde hun stukken in Blendle laten zetten, bij de vierde cursussen volgen etc. etc. Dat kan veel beter binnen een organisatie. Die kan wellicht niet alles doen (verzekeringen, ik noem maar wat, is echt een vak apart, en De Coöperatie is ook geen vakbond) maar wel zo veel mogelijk. Dat is handig en goedkoop voor freelancers, en het geeft veel meer organisatorische en financiële stabiliteit. Bijvoorbeeld omdat je kosten voor boekhouding en servers en dat soort dingen maar 1 keer hebt. Vandaar dat RO is toenemende mate een onderdeel van De Coöperatie is geworden. Dan is het logisch als zo’n collectief ook de meerderheid van de aandelen krijgt.

Maar het principiële punt is uiteindelijk belangrijker. De NVJ en de Auteursbond doen prima werk voor collectieve belangenbehartiging, auteursrecht en nog een aantal dingen, maar om je als freelancer tegenover al maar verder ‘consoliderende’ uitgevers te kunnen handhaven moet je – geloven wij in ieder geval – meer zijn dan alleen maar opdrachtnemer. Je moet ook eigenaar zijn. Eigenlijk zijn er in Nederland nog maar drie uitgevers die er echt toe doen: De Persgroep, Mediahuis en sinds kort Talpa. Met alledrie gaat het verdacht goed, of media nu krimpen of niet. Als freelancers niet steeds maar afhankelijker willen worden van die drie en hun stijgende winstmarges, kan dat alleen door zowel zelf als collectief eigen bedrijven te beginnen. Die laatsten helpen met meer omzet, met het verlagen van je kosten, met fondsenwerving en met het zelf uitgeven van eigen media.

Daar wordt niemand rijk van, ook oprichters niet (mijn accountant informeert elk jaar bij de IB-aangifte of ik wel goed bij m’n hoofd ben). Maar je moet ergens beginnen, en met eigen werkruimte, eigen uitgaven, eigen distributie van artikelen, alle technologie die freelance journalisten echt nodig hebben in huis en een eigen fonds om artikelen mede te helpen financieren, is De Coöperatie na dik 1,5 jaar op dit punt een heel eind verder dan wie ook in Nederland ooit gekomen is.

Vandaar.

Meer informatie en lid worden van De Coöperatie? Klik hier..

Mijn gekozen waardering € -